Mity na temat sprzedaży. Cz V

  • 12 listopada 2017
  • Kategoria: Blog
  • 0 Komentarzy
  • Autor: dreamcode

V mit

To chyba jedno z trzech najważniejszych przekonań na temat sprzedaży – „Trzeba umieć przekonywać ludzi, a ja nie potrafię”

„Naprawdę? Jesteś pewien, że nie potrafisz nikogo przekonywać? Ani do siebie, ani do tego, co masz do zaoferowania? Nigdy, nikogo nie przekonałeś? Jesteś takim „cielakiem”, który popychany przez innych idzie tam, gdzie oni chcą?”

Na tak sformułowane pytanie większość z nas odpowie „nie”. „Mam swoje zdanie”. W zasadzie moglibyśmy tutaj skończyć dyskusję na temat tego, czy stwierdzenie, że w sprzedaży trzeba umieć innych przekonywać, a „ja nie potrafię”. Jest tylko ograniczającym przekonaniem. Każdy z nas potrafi przekonywać innych do siebie i do swoich racji. Każdy z nas posiada takie umiejętności. Już małe dzieci doskonale wiedzą jak przekonać mamę lub tatę, żeby kupiły lody lub chipsy. To naturalne przekonywanie innych nie jest bynajmniej kwestią umiejętności, tylko motywacji. Bez wątpienia przekonywanie klienta do zakupu garnków za kilka tysięcy złotych lub usługi pozycjonowania strony internetowej wymaga innych metod niż przekonywanie rodzica do zakupu lodów truskawkowych lub nowej zabawki. Tego, jak to robić można nauczyć się na szkoleniach sprzedażowych lub podczas wizyt handlowych z doświadczonymi sprzedawcami, które także są swego rodzaju formą szkolenia z technik sprzedaży. Tego można się nauczyć! Ale aby się czegoś nauczyć najpierw trzeba mieć do tego chęci, czyli motywację. Jeżeli jej nie ma, nawet najlepsze szkolenia nie przyniosą wymiernych efektów. Kompetencja jest cechą, więc raz nabyta w większości przypadków pozostaje na wiele lat, albo nawet na całe życie. Z kolei motywacja jest stanem, który może trwać dłużej, albo krócej. Stanem, którego wzbudzania także można się nauczyć, ale żeby się nauczyć najpierw trzeba mieć do tego motywację… Koło się zamyka. Większość osób, żeby nie powiedzieć, że prawie wszystkie, które osiągnęły ogromny sukces w biznesie nie miały zbyt dużego pojęcia o rzeczach, którymi postanowiły się zajmować. Miały natomiast chęci, ogromne chęci. I to właśnie te chęci sprawiły, że zdobyły odpowiednie kompetencje, lub zatrudniły ludzi, którzy te kompetencje posiadali.

Jeśli ktoś uważa, że trzeba umieć przekonywać ludzi, a on nie potrafi, to powinien się głębiej zastanowić nad swoja motywacją, ponieważ to właśnie ona odpowiada za jego przekonania. O tym, jak powstaje motywacja, jak ją kształtować i ja dbać o jej odpowiedni poziom pisałem w książce Biblia sprzedaży: http://onepress.pl/ksiazki/biblia-sprzedazy-wydanie-ii-rozszerzone-arkadiusz-bednarski,bibsp2.htm. Warto zapoznać się z jej treścią, a następnie zrewidować swoje przekonania.

Warto także przy wyborze szkolenia sprzedażowego kierować się nie tylko tym, czy i jakie kompetencje rozwija, ale czy i jakiego rodzaju elementy motywacyjne zawiera. Jest to szczególnie istotne dla początkujących sprzedawców, którzy zaczynają się dopiero szkolić i próbują swoich sił podczas pierwszych spotkań handlowych.

AB

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *