Spis treści

retoryka negocjacji recenzja
Kupując tę książkę w księgarni internetowej oczekiwałem, że dowiem się z niej czegoś (jak wskazuje jej tytuł) na temat zastosowania retoryki w negocjacjach. Tym czasem w moich rękach znalazła się książka, w której dwieście stron to 31 gotowych scenariuszy negocjacyjnych i trochę teorii. I to w zasadzie największe zaskoczenie jakie mnie spotkało po jej zakupie i pierwszej próbie przeczytania. Zaskoczenie na tyle duże, że wylądowała na regale w miejscu „Książki na później”. Innymi słowy nie jest to książka o zastosowaniu retoryki w negocjacjach. Wróciłem do niej dopiero przy okazji przygotowania się do pewnego projektu po ponad roku i wtedy zapoznałem się z nią bliżej.
Zapoznałem? Nie przeczytałem?
Właśnie tak. Z tego prostego powodu, że nie jest to książka, którą się „przeczyta”, tylko książka, którą się „zastosuje” . A to duża różnica.  Już wyjaśniam co mam na myśli.
Otóż książka dzieli się na dwie części:
  1. Wprowadzenie teoretyczno – praktyczne.
  2. Scenariusze negocjacyjne. 
Część I zawiera podstawową wiedzę na temat negocjacji oraz praktyczne porady przy prowadzeniu warsztatów za zakresu negocjacji.
Rozdziały 1 – 4 to teoria negocjacji. Dużym plusem jest to, że treść ogranicza się do 50 stron i nie ma w niej żadnego wodolejstwa. Same konkrety. Czasami można odczuć, że jest wręcz zbyt konkretnie. Niemniej jednak dla osób, które czytały inne książki na temat negocjacji i są w niej (co świetnie rozumiem) nieco zagubione, te 50 stron na pewno uporządkuje ich wiedzę i pozwoli zrozumieć zawiłości teorii negocjacji. Szczególnie spodobał mi się podział taktyk negocjacji na typy perswazji: etos, logos, i patos. Taki podział pozwoli wielu osobom lepiej zrozumieć i zapamiętać taktyki negocjacji poprzez możliwość przypisania każdej z nich do danego typu.
Rozdział 5. „Pisanie scenariuszy negocjacyjnych”. Nie wiem co było celem autorów, ale nie sądzę, aby osoby, które nigdy nie pisały scenariuszy i nie prowadziły warsztatów nauczyły się ich pisania po przeczytaniu czterech i pół strony. Z tylu stron bowiem z tylu składa się ten rozdział.
Rozdział 6 – to przepis jak korzystać ze scenariuszy zawartej w części II książki.
Rozdział 7, „Jak przeprowadzić warsztaty?” i znów taka sama uwaga jak w przypadku rozdziału 5. Osoby, które nigdy nie prowadziły warsztatów raczej nie dowiedzą się i nie nauczą się jak je przeprowadzić po przeczytaniu tego dwustronicowego „rozdziału”.
Cześć II to gotowe scenariusze negocjacyjne dotyczących różnych sytuacji i, co mi się bardzo spodobało różnego typu konfliktów w odmiennych kontekstach. Spotkamy zatem konflikty, które mogą pojawiać się:
  • pomiędzy partnerami, wspólnikami, członków tej samej spółdzielni;
  • podczas poszukiwania pracy, podwyżki, awansu, zmiany pracodawcy;
  • organizacji imprez i projektów;
  • nawiązywaniu współpracy;
  • w polityce;
  • w szkole.
Niektóre scenariusze zawierają także opisy najlepszych możliwych rozwiązań oraz inne istniejące możliwości. Cześć jest natomiast otwartych, czyli takich, w których nie podana są inne możliwości i najlepsze możliwych rozwiązań.

Podsumowanie

Dla kogo jest to książka?

  • Dla nauczycieli i trenerów zajmujących się negocjacjami, którzy albo nie mają czasu, albo pomysłu na tworzenie scenariuszy (co świetnie rozumiem, bo nad swoimi pracowałem wiele miesięcy), albo poszukują scenariuszy na warsztaty z obszaru, w którym przedtem ich nie prowadziły. Jako najbliższy mi przykład mogę podać siebie. Gdybym nie był członkiem jury w turniejach negocjacyjnych prowadząc głównie warsztaty negocjacyjne dla biznesu zapewne miałbym kłopot z opracowaniem sensownego scenariusza w obszarze polityki czy organizacji imprez. Ta książka na pewno by mi w tym bardzo pomogła. Tym bardziej, że wiele z tych scenariuszy można modyfikować, co daje duże pole manewru.
  • Dla nauczycieli i trenerów, którzy znają teorię negocjacji i chcą prowadzić warsztaty z tego zakresu.
  • Dla osób, które są trochę zagubione w teorii negocjacji i chcą uporządkować wiedzę. Tylko czy dla przeczytanie 54 strony warto kupować całą książkę…?
  • Dla kogo nie jest?
  • Dla kogoś, kto chce dowiedzieć się jak wykorzystywać retorykę w negocjacjach.
  • Dla kogoś, kto szuka solidnej i pogłębionej wiedzy na temat negocjacji.
  • Dla osób, które chcą się nauczyć jak prowadzić warsztaty negacyjne.
  • Dla osób, które chcą się nauczyć pisania scenariusze negacyjnych.

A. Bednarski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *