Chcesz mieć lepsze efekty w sprzedaży, negocjacjach biznesie…? Skup się!

Spis treści

Skup się!

Chcesz mieć lepsze efekty w sprzedaży, negocjacjach biznesie...? Skup się!

Wyobraź sobie, że jesteś na szczycie Głowy Cukru w Rio de Janeiro. Podchodzisz do lornetki. Wrzucasz dwa reale i patrzysz. Z daleka obserwujesz ludzi. Widzisz osoby na plaży, na ulicy, w samochodach… Ponieważ lornetka bardzo mocno przybliża, pole Twojego widzenia jest bardzo zawężone. Jesteś w stanie obserwować maksymalnie dwie osoby naraz.
Na plaży i na ulicy dużo się dzieje. Rozgrywa się wiele sytuacji, scen i rozmów, ale to Ty decydujesz, na co kierujesz swoją lornetkę. Jeżeli skierujesz ją na dwie osoby, które się ze sobą kłócą, a następnie na osoby, które zachowują się w stosunku do siebie agresywnie, to najprawdopodobniej wyciągniesz wnioski, że mieszkają tu agresywni ludzie. Jeżeli okulary lornetki przesuniesz w innym kierunku, na przykład na plażę, gdzie raz ujrzysz przytuloną parę, a innym razem całujących się kochanków, zapewne stwierdzisz, że to miasto romantyków. Jeżeli kilkakrotnie widok przez lornetkę ukaże Ci luksusowe samochody, będziesz podejrzewać, że to metropolia, w której mieszkają ludzie zamożni.
Jak widać, obiektywy lornetki, pomimo skojarzeń słowotwórczych, nie są obiektywne. Nie są w stanie ujmować wszystkiego jednocześnie.
Podobnie jest ze świadomym umysłem człowieka — również nie jest w stanie wszystkiego objąć, bez względu na to, jak bardzo byś tego chciał. Jest tylko określona liczba rzeczy, na których możesz się skoncentrować jednocześnie. Ogranicza Cię właśnie wspomniane wcześniej pięć do dziewięciu informacji, które możesz odebrać w danym momencie.
Zwróć uwagę, jak wiele jest rzeczy, których nie zauważasz, na które nie zwracasz uwagi, a które chociażby dzieją się w Twoim organizmie: bije serce, płynie krew, oddychasz, mrugasz oczami, drapiesz się, przełykasz ślinę, wzdychasz. Zwróć uwagę, ile wydarza się w świecie zewnętrznym. Czy jesteś w stanie to wszystko wymienić?
Ponieważ nie mamy możliwości dostrzegania wszystkiego, stosujemy naturalny mechanizm ignorowania większości sygnałów. Tworzymy własne konstrukty, oparte na przekonaniach i systemie wartości, które determinują naszą własną wirtualną rzeczywistość. Ile gospodyń mówi: „Jak tylko umyję okna, zaraz zacznie padać”? Ilu uczniów twierdzi: „Zawsze choruję, kiedy przychodzą wakacje lub ferie”? Ile razy słyszałeś stwierdzenie: „Jak tylko coś mi się zacznie układać, to zaraz zaczyna się psuć”?
Nasza indywidualna rzeczywistość jest efektem ignorowania wielu informacji, których z racji posiadania naturalnych ograniczeń nie jesteśmy w stanie zarejestrować. Żyje w niej każdy z nas, choć jednocześnie każdy z nas myśli, że to jego doświadczenie świata jest prawdziwe. Jednak tak nie jest.
Skupianie się na niewłaściwych wycinkach rzeczywistości odpowiada za większość naszych błędów i porażek. Oto jeden z najważniejszych powodów, dla których:
  • Wielu handlowców osiąga słabe efekty.
  • Firma ma zaniżoną sprzedaż.
  • Wiele osób rezygnuje i poddaje się.
Zamiast ćwiczyć kolejne techniki sprzedaży i irytować się niezadowalającymi wynikami lepiej:
  • Przyjrzeć się temu na czym się skupiamy.
  • O czym myślimy.
  • Jakie efekty są dla nas zadawalające.
Bo od tego powinno się zaczynać i tutaj powinno się szukać przyczyn. Chcesz mieć lepsze efekty w sprzedaż, negocjacjach, biznesie i w życiu w ogóle? Skup się na tym co daje Ci siłę, a nie osłabia Cię.

A. Bednarski. 29.08.2021

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *